Rowery towarowe a prawo o ruchu drogowym

Spotykam się czasem z pytaniami o to czy polskie prawo w jakikolwiek sposób odnosi się do rowerów towarowych. Otóż nie odnosi się bezpośrednio, ale wcale nie jest to jego wadą. Ostatnia nowelizacja prawa o ruchu drogowym wprowadziła wiele nowych zapisów dotyczących rowerów i są to zapisy słuszne i zdroworozsądkowe, wywalczone zresztą przez środowiska rowerowe. Nie występuje w nich pojęcie roweru towarowego i nie musi, ponieważ przepisy mają charakter bardziej uniwersalny. W dzisiejszym artykule streszczam najważniejsze kwestie prawne, o jakich powinni wiedzieć właściciele rowerów cargo w Polsce. 

Czy rower towarowy to jeszcze rower?

Tak. Zasadniczo rowerów towarowych dotyczą te same przepisy co wszystkich rowerów, a rowerów z kolei dotyczy większość przepisów odnoszących się do wszystkich pojazdów poruszających się po drogach. Osoba pełnoletnia może prowadzić go bez specjalnych uprawnień. Musi być wyposażony w minimum jeden hamulec, dzwonek, oświetlenie przednie i tylne oraz odblask z tyłu.

Należy pamiętać jednak o ustawowej definicji roweru:
„pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h” (Art. 2, ust. 47, Prawo o ruchu drogowym)
O co w tym chodzi? W tym zapisie kryją się dwa kruczki. Po pierwsze pojazd napędzany siłą mięśni o szerokości przekraczającej 90 cm nie jest już rowerem, tylko „wózkiem rowerowym” i jako taki nie ma prawa korzystać z dedykowanej infrastruktury rowerowej (drogi dla rowerów, pasy, śluzy), a jedynie z jezdni. Tego standardu nie spełniają np. riksze, ale też niektóre specyficzne rowery towarowe. Chodzi głównie o to, żeby nie stwarzać niebezpieczeństwa kolizji jeśli rower jest zbyt szeroki – w krajach, gdzie standardowe drogi dla rowerów są szersze to ograniczenie wynosi 100 cm, ale większość producentów standardowych rowerów towarowych trzyma się granicy 90 cm. Właściciele long-johnów nie muszą się martwić, ale osoby planujące kupno trójkołowca – warto sprawdzić na wszelki wypadek. I jeszcze jedna porada praktyczna – standardowa odległość między słupkami ograniczającymi wjazd na chodnik to 100cm :)

Ten pan na DDR się nie zmieści.

Druga część tego zapisu dotyczy wspomagania elektrycznego, które powoli staje się standardem w rowerach towarowych ze względu na taniejącą technologię i lepsze baterie. Regulacje dotyczące maksymalnej mocy takiego napędu różnią się w różnych krajach, aczkolwiek w ramach UE są w miarę zbliżone i producenci starają się ich trzymać. Jednak nie jest to już takie oczywiste jak w przypadku szerokości wózka, ponieważ łatwo znaleźć popularne modele cargo, o mocy silnika przekraczającej 300 a nawet 500 W, a zatem nie mieszczące się w polskim limicie, który jest relatywnie niski. Ponadto zapis mówi jeszcze o tym, że napęd ma funkcjonować tylko wtedy kiedy pedałujemy i wyłączać się w momencie przekroczenia prędkości 25km/h. Ten parametr jest często do indywidualnego ustawienia (a także do wyłączenia), bardzo zależy to od modelu. Cała dyskusja wydaje mi się jednak czysto teoretyczna. O ile wyobrażam sobie, że ktoś może nas zganić za poruszanie się zbyt szerokim pojazdem po DDR, to nie wyobrażam sobie polskiej policji dokonującej kontroli drogowej i testującej moc oraz sposób funkcjonowania silnika elektrycznego w rowerze. Nie sądzę, żeby większość funkcjonariuszy drogówki w ogóle słyszała o tym zapisie. Przynajmniej wydaje mi się to nie możliwe w perspektywie dziesięciu lat. Wspominam jednak o tej kwestii, bo w przypadku np. kolizji może ona mieć konsekwencje prawne.

Wspomaganie elektryczne w korbie.

Czym zatem jest cargo, które nie spełnia warunków dotyczących napędu eklektycznego? Motorowerem, mini-samochodem? Ustawa tego nie precyzuje, ale na pewno jest pojazdem silnikowym i poruszać powinien się tylko i wyłącznie po jezdni.

Rower czy nie rower?

A co z przewożeniem dzieci?

Ustawa precyzuje to wyraźnie:
„Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę” (Art. 33, ust. 2).
Oczywiście większość cargo posiada specjalne ławeczki do przewożenia dzieci, ale podobnie jak w przyczepkach rowerowych, dzieci powinny być przypięte pasami bezpieczeństwa. Pasy takie są standardowym wyposażeniem większości modeli albo też można je dokupić jako akcesorium. Niektóre droższe modele posiadają także zintegrowany system mocowania fotelików i gondoli dziecięcych (Isofix, Maxi Cosi). Widziałem też na własne oczy „przejściówkę” do fotelika skonstruowaną samodzielnie z listew metalowych. 


A co z parkowaniem w mieście?

W Polsce nie doczekaliśmy się jeszcze specjalnych miejsc postojowych dla rowerów cargo. Jednak tam, gdzie są one wprowadzane, nadal są one traktowane jako specyficzne stojaki rowerowe i nikt nie każe wnosić za nie dodatkowych opłat, nawet jeśli znajdują się w strefie płatnego parkowania. Jeżeli kiedykolwiek do nas zawita taki wynalazek, to jak już wspomniałem, rower cargo to nadal po prostu rower.
 
Miejsce postojowe dla roweru cargo.

Jedźcie bezpiecznie!

Komentarze

  1. Fajny i ciekawy wpis. Warto właśnie sobie poczytać jak to jest z tymi rowerami towarowymi.

    OdpowiedzUsuń
  2. A jak to się ma do rowerów dla dziadków i babci tych 3 kołowych czasami jak taka baba się załaduje tym cudem na chodnik to cię przejedzie tym bo się nie mieści na chodniku. Mogliby coś z tym zrobić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Darek Darek, kilka lat i sam będziesz dziadem jak ta baba o której piszesz...

      Usuń
  3. No i dobrze te duże rowery powinny jeździć ulicą czy coś bo na chodniku to czasami przejść się nie da jak takie babcie jeżdżą tym dużym sprzętem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wydaje mi się że słusznie do tego podeszli, taki rower może przybrać całkiem niezłe rozmiary ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak dla mnie to powinno się kwalifikować jako auto i na ulce a nie że takie baby czy jeszcze wieksze towarowe rowery jeżdżą po chodniku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale po chodniku żadne rowery nie mogą jeździć :) Tylko po DDR.

      Usuń
  6. Bez przesady, aż tak duże nie są te rowery. Po za tym są tak rzadko spotykane.. Pokaż mi gdzie są te baby na ulicach to zaraz jestem.

    OdpowiedzUsuń
  7. u siebie w miescie bardzo zadko widze takie rowery, chociaż to bardzo fajna sprawa

    OdpowiedzUsuń
  8. Rowero samochód jest świetny, mogę taki jeździć :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Niektóre z nich to na prawdę rewelacyjne pomysły. Zrobić tylko więcej ścieżek rowerowych i aż chce się jeździć rowerem ;)
    Pozdrawiam, Mechanik-Ryszard

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po co? Przecież mamy drogi na których w większości nie wolno przekraczać 50 km/h.
      Jedziesz rowerem i nic Cię nie obchodzi.

      Usuń
  10. Świetna sprawa, bardzo mi się to podoba, sam jestem wielkim fanem rowerów :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo fajnie to wygląda, w wiekszych miastach w centrum myśle że jest to bardzo efektowne :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Także jestem tego zdania że w większych miastach by się bardzo sprawdziły

    OdpowiedzUsuń
  13. Szczerze przyznam, że jeszcze nigdy nie widziałem takiego pojazdu na drodze ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam się rozglądać. Jest ich coraz więcej. Specjalna ogólnopolska galeria na naszym facebooku :)

      Usuń
  14. Ciekawe takie rowery, jeszcze nigdy nie widziałem takich na ulicach gdzies.

    OdpowiedzUsuń
  15. interesujące modele rowerów, jeszcze z takimi nie spotkałem się na ulicy.

    OdpowiedzUsuń
  16. A jak sprawa wygląda z rowerem do którego przyczepiona jest przyczepka rowerowa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyczepki to osobna sprawa. Ale podobnie jak cargo, muszą trzymać szerokość 90cm.

      Usuń
  17. Czy jadąc pod wpływem rowerem towarowym można stracić prawo jazdy czy tylko dostać mandat 500 zł?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jazda na rowerze po alkoholu nie jest już przestępstwem, a jedynie wykroczeniem, więc co najwyżej mandat.

      Usuń
  18. Warto zaufać szkole jazdy www.albar.krakow.pl - w mojej opinii to najlepsi specjaliści.

    OdpowiedzUsuń
  19. Cenne informacje można tutaj przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  20. Niektóre projekty rowerów towarowych są świetnie przemyślane.

    OdpowiedzUsuń
  21. Akurat nad takimi sprawami póki co się jeszcze nie zastanawiałam, ale chcę powiedzieć, że istotną sprawą jest to aby wiedzieć skąd brać znaki drogowe. Na pewno takie rzeczy możemy zamówić w firmie http://drogmal.pl/ i wiem, że to jest bardzo dobry wybór.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ciekawy artykuł. Generalnie strasznie denerwuje mnie fakt, że odnośnie rowerów jest prawnie taka "Szara Strefa". Jeśli chodzi o samochody to prawo reguluje dosłownie każdy aspekt, w kodeksie drogowym mamy tyle wytycznych, że może nas rozboleć głowa. A rowery? No tutaj kierowco radź sobie sam. Mam "Rower Elektryczny" z silnikiem 350W, przekracza on więc prawną definicję? Czym więc jest jeśli nie rowerem elektrycznym? Chyba dowiem się dopiero jak spowoduję wypadek. :D

    OdpowiedzUsuń
  23. Szukając firmy transportowej, która mogłaby zająć się przewozem delikatnego sprzętu, natrafiłem na https://transport-gdansk.pl/ i to była najlepsza decyzja. Ich doświadczenie w branży oraz indywidualne podejście do każdego zlecenia przekonały mnie, że mogę im zaufać. Usługi zostały wykonane z najwyższą starannością, a sprzęt dotarł do celu bez żadnych uszkodzeń. Dodatkowo, wartością dodaną była bardzo dobra komunikacja oraz doradztwo na każdym etapie współpracy. Dla osób poszukujących profesjonalnych i niezawodnych usług transportowych, ta firma jest zdecydowanie godna polecenia.

    OdpowiedzUsuń
  24. Części rowerowe są niezbędne do utrzymania roweru w dobrym stanie technicznym oraz dostosowania go do indywidualnych potrzeb użytkownika. Wymiana zużytych lub uszkodzonych części pozwala na przedłużenie żywotności roweru i zachowanie jego wysokiej funkcjonalności. Oferta części rowerowych obejmuje szeroki zakres produktów, od kół, przez układ hamulcowy, aż po przerzutki i manetki. Dostępność różnorodnych części pozwala na szybką i efektywną naprawę, jak również na tuning roweru, zwiększając jego osiągi lub komfort użytkowania.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz