Spotykam się czasem z pytaniami o to
czy polskie prawo w jakikolwiek sposób odnosi się do rowerów towarowych.
Otóż nie odnosi się bezpośrednio, ale wcale nie jest to jego wadą.
Ostatnia nowelizacja prawa o ruchu drogowym wprowadziła wiele nowych
zapisów dotyczących rowerów i są to zapisy słuszne i
zdroworozsądkowe, wywalczone zresztą przez środowiska rowerowe. Nie
występuje w nich pojęcie roweru towarowego i nie musi, ponieważ przepisy
mają charakter bardziej uniwersalny. W dzisiejszym artykule streszczam
najważniejsze kwestie prawne, o jakich powinni wiedzieć właściciele
rowerów cargo w Polsce.
Czy rower towarowy to jeszcze rower?
Tak. Zasadniczo rowerów towarowych dotyczą te same przepisy co wszystkich rowerów, a rowerów z kolei dotyczy większość przepisów odnoszących się do wszystkich pojazdów poruszających się po drogach. Osoba pełnoletnia może prowadzić go bez specjalnych uprawnień. Musi być wyposażony w minimum jeden hamulec, dzwonek, oświetlenie przednie i tylne oraz odblask z tyłu.
Należy pamiętać jednak o ustawowej definicji roweru:
„pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h” (Art. 2, ust. 47, Prawo o ruchu drogowym)O co w tym chodzi? W tym zapisie kryją się dwa kruczki. Po pierwsze pojazd napędzany siłą mięśni o szerokości przekraczającej 90 cm nie jest już rowerem, tylko „wózkiem rowerowym” i jako taki nie ma prawa korzystać z dedykowanej infrastruktury rowerowej (drogi dla rowerów, pasy, śluzy), a jedynie z jezdni. Tego standardu nie spełniają np. riksze, ale też niektóre specyficzne rowery towarowe. Chodzi głównie o to, żeby nie stwarzać niebezpieczeństwa kolizji jeśli rower jest zbyt szeroki – w krajach, gdzie standardowe drogi dla rowerów są szersze to ograniczenie wynosi 100 cm, ale większość producentów standardowych rowerów towarowych trzyma się granicy 90 cm. Właściciele long-johnów nie muszą się martwić, ale osoby planujące kupno trójkołowca – warto sprawdzić na wszelki wypadek. I jeszcze jedna porada praktyczna – standardowa odległość między słupkami ograniczającymi wjazd na chodnik to 100cm :)
![]() |
Ten pan na DDR się nie zmieści. |
Druga część tego zapisu dotyczy
wspomagania elektrycznego, które powoli staje się standardem w rowerach
towarowych ze względu na taniejącą technologię i lepsze baterie. Regulacje
dotyczące maksymalnej mocy takiego napędu różnią się w różnych krajach,
aczkolwiek w ramach UE są w miarę zbliżone i producenci starają się ich
trzymać. Jednak nie jest to już takie oczywiste jak w przypadku szerokości
wózka, ponieważ łatwo znaleźć popularne modele cargo, o mocy silnika
przekraczającej 300 a nawet 500 W, a zatem nie mieszczące się w polskim
limicie, który jest relatywnie niski. Ponadto zapis mówi jeszcze o tym, że
napęd ma funkcjonować tylko wtedy kiedy pedałujemy i wyłączać się w momencie
przekroczenia prędkości 25km/h. Ten parametr jest często do indywidualnego ustawienia
(a także do wyłączenia), bardzo zależy to od modelu. Cała dyskusja wydaje mi
się jednak czysto teoretyczna. O ile wyobrażam sobie, że ktoś może nas zganić za
poruszanie się zbyt szerokim pojazdem po DDR, to nie wyobrażam sobie polskiej
policji dokonującej kontroli drogowej i testującej moc oraz sposób
funkcjonowania silnika elektrycznego w rowerze. Nie sądzę, żeby większość funkcjonariuszy
drogówki w ogóle słyszała o tym zapisie. Przynajmniej wydaje mi się to nie
możliwe w perspektywie dziesięciu lat. Wspominam jednak o tej kwestii, bo w
przypadku np. kolizji może ona mieć konsekwencje prawne.
![]() |
Wspomaganie elektryczne w korbie. |
Czym zatem jest cargo, które nie
spełnia warunków dotyczących napędu eklektycznego? Motorowerem,
mini-samochodem? Ustawa tego nie precyzuje, ale na pewno jest pojazdem
silnikowym i poruszać powinien się tylko i wyłącznie po jezdni.
![]() |
Rower czy nie rower? |
A co z przewożeniem dzieci?
Ustawa precyzuje to wyraźnie:
„Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę” (Art. 33, ust. 2).
Oczywiście większość cargo
posiada specjalne ławeczki do przewożenia dzieci, ale podobnie jak w
przyczepkach rowerowych, dzieci powinny być przypięte pasami bezpieczeństwa.
Pasy takie są standardowym wyposażeniem większości modeli albo też można je
dokupić jako akcesorium. Niektóre droższe modele posiadają także zintegrowany system
mocowania fotelików i gondoli dziecięcych (Isofix, Maxi Cosi). Widziałem też na
własne oczy „przejściówkę” do fotelika skonstruowaną samodzielnie z listew
metalowych.
A co z parkowaniem w mieście?
W Polsce nie doczekaliśmy się
jeszcze specjalnych miejsc postojowych dla rowerów cargo. Jednak tam, gdzie są
one wprowadzane, nadal są one traktowane jako specyficzne stojaki rowerowe i
nikt nie każe wnosić za nie dodatkowych opłat, nawet jeśli znajdują się w
strefie płatnego parkowania. Jeżeli kiedykolwiek do nas zawita taki wynalazek,
to jak już wspomniałem, rower cargo to nadal po prostu rower.
![]() |
Miejsce postojowe dla roweru cargo. |
Jedźcie bezpiecznie!
Fajny i ciekawy wpis. Warto właśnie sobie poczytać jak to jest z tymi rowerami towarowymi.
OdpowiedzUsuńA jak to się ma do rowerów dla dziadków i babci tych 3 kołowych czasami jak taka baba się załaduje tym cudem na chodnik to cię przejedzie tym bo się nie mieści na chodniku. Mogliby coś z tym zrobić.
OdpowiedzUsuńDarek Darek, kilka lat i sam będziesz dziadem jak ta baba o której piszesz...
UsuńNo i dobrze te duże rowery powinny jeździć ulicą czy coś bo na chodniku to czasami przejść się nie da jak takie babcie jeżdżą tym dużym sprzętem.
OdpowiedzUsuńWydaje mi się że słusznie do tego podeszli, taki rower może przybrać całkiem niezłe rozmiary ;)
OdpowiedzUsuńJak dla mnie to powinno się kwalifikować jako auto i na ulce a nie że takie baby czy jeszcze wieksze towarowe rowery jeżdżą po chodniku.
OdpowiedzUsuńAle po chodniku żadne rowery nie mogą jeździć :) Tylko po DDR.
UsuńBez przesady, aż tak duże nie są te rowery. Po za tym są tak rzadko spotykane.. Pokaż mi gdzie są te baby na ulicach to zaraz jestem.
OdpowiedzUsuńu siebie w miescie bardzo zadko widze takie rowery, chociaż to bardzo fajna sprawa
OdpowiedzUsuńRowero samochód jest świetny, mogę taki jeździć :D
OdpowiedzUsuńNiektóre z nich to na prawdę rewelacyjne pomysły. Zrobić tylko więcej ścieżek rowerowych i aż chce się jeździć rowerem ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam, Mechanik-Ryszard
Po co? Przecież mamy drogi na których w większości nie wolno przekraczać 50 km/h.
UsuńJedziesz rowerem i nic Cię nie obchodzi.
Świetna sprawa, bardzo mi się to podoba, sam jestem wielkim fanem rowerów :)
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie to wygląda, w wiekszych miastach w centrum myśle że jest to bardzo efektowne :)
OdpowiedzUsuńTakże jestem tego zdania że w większych miastach by się bardzo sprawdziły
OdpowiedzUsuńSzczerze przyznam, że jeszcze nigdy nie widziałem takiego pojazdu na drodze ;)
OdpowiedzUsuńPolecam się rozglądać. Jest ich coraz więcej. Specjalna ogólnopolska galeria na naszym facebooku :)
UsuńCiekawe takie rowery, jeszcze nigdy nie widziałem takich na ulicach gdzies.
OdpowiedzUsuńinteresujące modele rowerów, jeszcze z takimi nie spotkałem się na ulicy.
OdpowiedzUsuńA jak sprawa wygląda z rowerem do którego przyczepiona jest przyczepka rowerowa?
OdpowiedzUsuńPrzyczepki to osobna sprawa. Ale podobnie jak cargo, muszą trzymać szerokość 90cm.
UsuńCzy jadąc pod wpływem rowerem towarowym można stracić prawo jazdy czy tylko dostać mandat 500 zł?
OdpowiedzUsuńJazda na rowerze po alkoholu nie jest już przestępstwem, a jedynie wykroczeniem, więc co najwyżej mandat.
UsuńWarto zaufać szkole jazdy www.albar.krakow.pl - w mojej opinii to najlepsi specjaliści.
OdpowiedzUsuńCenne informacje można tutaj przeczytać
OdpowiedzUsuńNiektóre projekty rowerów towarowych są świetnie przemyślane.
OdpowiedzUsuńAkurat nad takimi sprawami póki co się jeszcze nie zastanawiałam, ale chcę powiedzieć, że istotną sprawą jest to aby wiedzieć skąd brać znaki drogowe. Na pewno takie rzeczy możemy zamówić w firmie http://drogmal.pl/ i wiem, że to jest bardzo dobry wybór.
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł. Generalnie strasznie denerwuje mnie fakt, że odnośnie rowerów jest prawnie taka "Szara Strefa". Jeśli chodzi o samochody to prawo reguluje dosłownie każdy aspekt, w kodeksie drogowym mamy tyle wytycznych, że może nas rozboleć głowa. A rowery? No tutaj kierowco radź sobie sam. Mam "Rower Elektryczny" z silnikiem 350W, przekracza on więc prawną definicję? Czym więc jest jeśli nie rowerem elektrycznym? Chyba dowiem się dopiero jak spowoduję wypadek. :D
OdpowiedzUsuńdobrze ze zmienily sie przepisy
OdpowiedzUsuńPrzydatne informacje dzieki
OdpowiedzUsuńSzukając firmy transportowej, która mogłaby zająć się przewozem delikatnego sprzętu, natrafiłem na https://transport-gdansk.pl/ i to była najlepsza decyzja. Ich doświadczenie w branży oraz indywidualne podejście do każdego zlecenia przekonały mnie, że mogę im zaufać. Usługi zostały wykonane z najwyższą starannością, a sprzęt dotarł do celu bez żadnych uszkodzeń. Dodatkowo, wartością dodaną była bardzo dobra komunikacja oraz doradztwo na każdym etapie współpracy. Dla osób poszukujących profesjonalnych i niezawodnych usług transportowych, ta firma jest zdecydowanie godna polecenia.
OdpowiedzUsuńCzęści rowerowe są niezbędne do utrzymania roweru w dobrym stanie technicznym oraz dostosowania go do indywidualnych potrzeb użytkownika. Wymiana zużytych lub uszkodzonych części pozwala na przedłużenie żywotności roweru i zachowanie jego wysokiej funkcjonalności. Oferta części rowerowych obejmuje szeroki zakres produktów, od kół, przez układ hamulcowy, aż po przerzutki i manetki. Dostępność różnorodnych części pozwala na szybką i efektywną naprawę, jak również na tuning roweru, zwiększając jego osiągi lub komfort użytkowania.
OdpowiedzUsuńKaseta rowerowa to kluczowy element napędu, wpływający na płynność zmiany biegów i efektywność jazdy. W sklepie dostępne są różne modele kaset, dostosowane do różnych typów rowerów i stylów jazdy. Kaseta rowerowa oferowana w sklepie jest wykonana z trwałych materiałów, zapewniając długotrwałą eksploatację i niezawodność.
OdpowiedzUsuń